Vijf fatale fouten bij het samenstellen van je kerstpakket
Ben jij degene die dit jaar het kerstpakket mag samenstellen, dan is deze taak lastiger dan je misschien denkt. Hoe vind je een pakket dat iedereen tevreden stelt? Hoe laat je je personeel zien dat je hun inspanningen waardeert en vertel je ze waar je zo trots op bent? Hoe blijf je binnen budget en zorg je ervoor dat aan het einde van dit jaar iedereen trots is om voor het bedrijf te werken? Dat doe je door de volgende fouten bij het samenstellen van het kerstpakket niet te maken.
Een gemakkelijk kerstpakket kiezen
Het laatste wat je moet doen dit jaar is de gemakkelijkste weg kiezen. Misschien denk je dat je iedereen tevreden kunt stellen als je een flesje wijn geeft of een cadeaubon, maar niets is minder waar. Een onbeduidend en gemakkelijk cadeau zoals dat geeft de verkeerde boodschap af. Het vertelt de ontvangers dat je niet de tijd hebt genomen om over het kerstpakket na te denken en dat je niet je best hebt gedaan bij het samenstellen ervan. Daar raakt niemand van gemotiveerd, dus voorkom standaard en simpel.
De prijs als de belangrijkste motivator zien
Veel werkgevers denken dat als ze meer geld uitgeven aan het kerstpakket dit jaar, dat dat het personeel motiveert. Maar ook dat is een grote fout. Je werknemers willen niet worden afgekocht met een pakket dat duidelijk geld gekost heeft. Ze willen juist een pakket dat een boodschap uitdraagt en die boodschap heeft dan te maken met de waardering die je hebt en waarvoor. Een goedkoop pakket dat naar een belangrijke prestatie refereert valt veel beter in de smaak dan een duur kerstpakket dat niets betekent.
Je personeel niet betrekken bij de keuze
Het is helemaal niet raar om je personeel te betrekken bij het samenstellen van het kerstpakket. Dat doe je door ze gewoon te vragen wat ze dit jaar willen hebben en wat ze zou motiveren. Stel een korte enquête samen en vraag naar wat de wensen zijn en naar wat er goed en fout was aan het vorige pakket. Nu hoef je niet meer te gokken.
De boodschap vergeten
Misschien heb je een mooi pakket gevonden met cadeaus die iedereen wil hebben. Dat is een goed begin, maar wat wil je ermee vertellen? Kies altijd een kerstpakket met een boodschap en dat dus vertelt wat je zo waardeert. Denk na over de grootste prestaties van dit jaar, iets waar iedereen aan heeft bijgedragen en refereer daarnaar in je pakket.
Geen thema kiezen
Misschien zijn kerstpakketten met een thema niet helemaal jouw stijl, maar het is de ideale manier om die boodschap duidelijk te maken. Neem een pakket met een Belgisch thema als jullie werkgebied naar België is uitgebreid. Kies een wellness pakket als iedereen bijzonder hard gewerkt heeft om een certificering binnen te halen. Een ecologisch pakket is ideaal als duurzaamheid op de werkvloer voor jullie dit jaar een belangrijk streven is geweest. Je kan je werknemers ook een eigen keuze kerstpakket geven!